• Realton Nieruchomości
    Brak komentarzy | 0 likes | 558 Viewers

    Umowa najmu lokalu mieszkalnego – co powinno się w niej znaleźć?

    Niezależnie od tego, czy jesteśmy najemcą, czy wynajmującym, warto przykładać uwagę do każdego zapisu umowy najmu. Dzięki temu obie strony zyskają komfort psychiczny, że w razie jakiejkolwiek niespodziewanej sytuacji są prawnie zabezpieczone. W dzisiejszym tekście skupimy się na elementach, których nie może zabraknąć w umowie najmu. Krótko poruszymy też kwestię zapisów zbędnych.

    Dlaczego warto przyjrzeć się zapisom w umowie najmu?

    Na to pytanie można odpowiedzieć w dość prosty sposób słowami „nieznajomość prawa szkodzi”. I nie ma znaczenia to, po której stronie stoimy – zarówno najemca, jak i wynajmujący zyskują, gdy warunki najmu są jasno opisane i zgodne z aktualnymi przepisami. Bywa, że właściciele mieszkań zawierają w umowie informację o tym, że najemca ma prawo tymczasowo zameldować się w lokalu.

    Osoba, która nie jest zaznajomiona z aktualnymi przepisami uznać może, że takie warunki są dużo bardziej konkurencyjne, niż inne, aktualnie dostępne opcje. Tymczasem najemca może zameldować się tymczasowo w urzędzie miasta, przedstawiając jedynie wypełniony wniosek oraz umowę najmu.

    Dodatkowa zgoda właściciela nie jest więc potrzebna. Bywa jednak, że właściciele lokali stosują dodatkowe przypomnienie i dlatego powtarzają w umowie zapisy, które obowiązują najemcę i wynajmującego. Dobrze jest więc wiedzieć, które zapisy sprawiają, że oferta jest bardziej atrakcyjna. Istnieje też grupa zapisów, których nie może zabraknąć w umowie.

    Umowa najmu – najważniejsze elementy

    W internecie można znaleźć wiele gotowych schematów umów najmu. Część z nich porusza niżej wymienione kwestie, część niedostatecznie je precyzuje. Dlatego, nawet jeśli w rękach trzymamy umowę, której język kojarzy się nam z rzetelnością, koniecznie sprawdźmy dokładnie, czy są w niej doprecyzowane takie kwestie jak:

    • Strony umowy

    W umowie powinny znaleźć się dane obydwu stron. Dobrze, jeśli poza imionami i nazwiskami znajdą się tam również numery PESEL, numery i serie dowodów osobistych lub innych dokumentów tożsamości. Oczywiście, przed podpisaniem umowy należy sprawdzić, czy dane te pokrywają się z rzeczywistością i poprosić o dokument drugiej strony do wglądu. Warto również zatroszczyć się o doprecyzowanie spraw komunikacji (bezpośrednia, drogą telefoniczną lub mailową).

    • Kwestie dotyczące przedmiotu najmu

    Tutaj należy sprecyzować adres wynajmowanego lokalu oraz bardziej szczegółowe informacje: liczba pomieszczeń (również tych przynależnych jak piwnica czy garaż) oraz powierzchnia lokalu. Jeśli lokal posiada Księgę Wieczystą, również ona powinna zostać określona w umowie. Nadal niewielką popularnością cieszy się protokół zdawczo-odbiorczy, a szkoda, bo zabezpiecza to obie strony. Ten element umowy precyzuje wyposażenie mieszkania oraz jego stan. To pozwoli na uczciwe dla obydwu stron rozliczenie kaucji.

    • Prawa i obowiązki

    Oczywiście trudno przewidzieć wszystkie możliwe scenariusze. Warto jednak zadbać, aby ta część była rozbudowana. Dzięki temu unikniemy ewentualnych nieprzyjemności. Niektórzy specjaliści radzą nawet w tej części zawrzeć co najmniej 50 praw i obowiązków wynajmującego i najemcy.

    • Ważne terminy

    Do tej kategorii zaliczyć można datę podpisania umowy oraz daty obowiązywania umowy (początek i koniec). Umowę zawrzeć można również na czas nieokreślony, co w tym przypadku obowiązujący obie strony okres wypowiedzenia precyzuje Kodeks Cywilny. My jednak odradzamy tę formę umowy, gdyż może stanowczo utrudnić życie właścicielowi mieszkania w przypadku nierzetelnego najemcy. Szczególnie właściciele lokali powinni być świadomi, że decydując się na umowę na czas nieokreślony, tracą możliwość wynajmu na podstawie najmu instytucjonalnego czy okazjonalnego.

    • Opłaty

    Popularnym rozwiązaniem jest rozliczenie ryczałtowe (stała opłata), ryczałt powiększony o liczniki oraz kwota czynszu najmu powiększona o opłaty. Pierwsza opcja zdecydowanie wygrywa pod względem prostoty rozliczeń, ale wiąże się z większym ryzykiem wynajmującego. Pozostałe rozwiązania zabezpieczają go w dużo większym stopniu (otrzymuje on co miesiąc stałą kwotę), jednak wiążą się z dodatkowymi obliczeniami.

    Na koniec ostatnia wskazówka – jeśli jakikolwiek zapis w umowie wzbudza w nas zastrzeżenia, pytajmy. Zdecydowanie bardziej opłaca się takie kwestie poruszać przed podpisaniem dokumentu. Obustronne, pełne rozumienie warunków to korzyść i dla najemcy, i dla wynajmującego.

    Warto pamiętać!
    Nasz tekst ma charakter poradnikowy, ale nie jest oficjalną poradą w myśl przepisów o doradztwie podatkowym. Każdy przypadek warto traktować indywidualnie a w razie wszelkich wątpliwości lub niejasności, poprosić o konkretną interpretację urzędu skarbowego.

    AUTOR

    +48 577-633-155

    dominik.malotta@realton.pl

    Dominik Malotta

    Od dłuższego czasu szukałem swojej ścieżki kariery, ale to właśnie zamilowanie do nieruchomości doprowadziło mnie właśnie tutaj. Jestem otwarty i elastyczny w kontaktach z klientami co bardzo ułatwia im współprace ze mną.

    • About Author

      Realton Nieruchomości